English
הקטלוגאודותעל האתרדף הבית
מנחם שמי
 
  
על האתר

מבוא - האתר מנציח את מורשתו האמנותית של הצייר מנחם שמי (1897 – 1951), מי שנמנה על החלוצים ומניחי היסודות לאמנות הציור הישראלי כפי שהיא מוכרת לנו כיום. הקטלוג שבו הנו הראשון מסוגו לאמן ישראלי המתפרסם באינטרנט.

האתר, שנחנך בספטמבר 2009, מתבסס על עבודת מחקר רבת-שנים שהתפרשה על-פני מוזיאונים ואוספים ציבוריים ופרטיים רבים והנו הריכוז המקיף, הבלעדי והמוסמך של מידע אודות מנחם שמי ויצירתו.

עיקרו של האתר הוא הקטלוג המקיף (Catalogue Raisonné) שבו מתועדות כ-400 תמונות השמן המוכרות לנו של שמי. במתכונתו הנוכחית מציג הקטלוג נתונים בסיסיים על כל יצירה ועם פיתוחו על פני זמן יורחב ויועמק מידע זה.

האתר נבנה ותכניו מוצגים באופן ידידותי למעיינים בו לרבות לצעירים שבהם וזאת מתוך כוונה לעשות את מורשתו של שמי נגישה לקהל רחב ומגוון ככל האפשר. זו גם הסיבה שהאתר עוצב בשתי שפות, כדי שהמורשת האמנותית הישראלית תיחשף גם לקהל בינלאומי.

האתר מוקדש כל כולו למנחם שמי וליצירתו ועם זאת בעיצובו ועיבוד תכניו נלקחו בחשבון צרכי השימור לדורות הבאים של מורשת האמנות הישראלית כולה בטרם תאבד ותידון לכליה. האתר הנו אב-טיפוס ומודל ראוי לצורך שימור, מחקר והנצחת מורשתם של רבים מאמני הבראשית של ישראל.

המלאכה רבה וטרם הושלמה. תרומות כספיות תסייענה לקידומה ויתקבלו בברכה ובהוקרה.

 

Catalogue Raisonné - (צרפתית: קטלוג מנומק) הנו קטלוג מקיף ומקצועי המיועד לייצג מכלול שלם של יצירות האמן או חלק מוגדר שלהן (על-פי סוג, תקופה וכו') ובמקרה של מנחם שמי את כלל ציורי השמן המוכרים שלו ובסך הכל כ-400 תמונות. הקטלוג ערוך על-פי כללים מקצועיים והינו מקור מידע ואמת-מידה מהימנים ליצירת האמן. ככלל catalogue raisonné נועד להוות אסמכתא מתועדת מדויקת של יצירות האמן וראוי שכל יצירותיו כולן תהיינה רשומות בו. יהיה זה לפיכך מעניינו של כל מי שברשותו תמונה של מנחם שמי שאיננה מתועדת בקטלוג זה שיביא דבר קיומה לידיעת הנהלת האתר באופן שאם תמונה כזו עומדת בקריטריונים על פיהם נקבעת שיוכה של תמונה למנחם שמי תצורף גם היא לקטלוג.

www.menachemshemi.org - האתר הושק במקביל לפתיחתה של התערוכה "מנחם שמי – אדם ואמן" במוזיאון תל אביב לאמנות (ספטמבר 2009) ולקראת התערוכות שבאו אחריה במוזיאון חיפה לאמנות (פברואר 2010) ובמשכן לאמנות, עין חרוד (ספטמבר 2010). משום העבודה הרבה הכרוכה בהכנת האתר הוא יופעל בהדרגה והמידע שבו יורחב ויועמק עם הזמן. לפיכך מן הראוי לשוב ולעיין בו מעת לעת. אתר זה נערך על פי דפוסים מקובלים על ה-Catalogue Raisonné Scholars Association שבמחיצתו נערכים קטלוגים דומים ברחבי העולם.

מספר קטלוגי - לכל תמונה באוסף מספר זהות בן ארבע ספרות החל מ- 0001 ואילך ולעיתים בתוספת אותיות לועזיות: a, b, c, וכו'. סדר מתן המספרים שהוחל בו לפני שנים רבות נעשה על בסיס כרונולוגי. משנוספו תמונות חדשות לרשימה ניתנו להן מספרי זהות מתוך זיקה לזמן ציורן וכך שובצו במקומן הראוי בסדר המספרים על-ידי הוספת אות בצדן. כך לדוגמא: 0001; 0001a;ט0002.

מידות - מידותיהם של בדי התמונות נתונים בסנטימטרים: רוחב x גובה.

תאריך - הקטלוג מציין תאריך לכל תמונה. זאת על בסיס רישום שעשה מנחם שמי עצמו על חלק מן התמונות או על פי תיעוד מסייע. במקרים אחדים נעשה השיוך העיתי על בסיס הערכה וכך התאריך מצוין בתוספת המלה 'בקירוב'.

תנאי שימוש בקטלוג - השימוש בקטלוג למטרות פרטיות או אקדמיות הנו חופשי ובלבד שיצוין המקור לתמונות או למידע המועתקים ממנו. השימוש בתמונות ובמידע לכל מטרה אחרת מותנה בקבלת אישורם מראש של בעלי התמונות והמידע כמקובל בנסיבות אלו.

קשר - ליצירת קשר אודות תמונות שאינן כלולות באתר, לשאלות, תגובות ולתרומות הנכם מוזמנים להתקשר להנהלת האתר: [email protected]. ההנהלה תענה לפנייתכם ברצון ובעניין.

 
על האתר
עמותת מנחם שמי
דליה בלקין, אוצרת
קישורים
יולה עיצוב גרפי ובניית אתריםעמותת מנחם שמי להנצחת מורשתו של הצייר מנחם שמי

 בניית אתרים   סטנדרט